09 October, 2007

Schweiziska valet - klockrent citat

Det drar ihop sig till val i Schweiz, och det är verkligen valkampanj av stora mått här just nu. Jag ska kommentera det lite mer när jag får tid, men jag måste bara dela med mig av ett citat som jag läste i "20 Minuten", schweizisk gratistidning imorse.

I Schweiz är debatten om att sänka rösträttsåldern till 16 år ganska het, och en kanton har redan gjort det. En förespråkare för sänkt rösträttsålder fick frågan om inte 16-åringar är för omogna och för lite politiskt intresserade för att få rösta, varpå hon svarar:

"Sen när har intelligens och politiskt intresse blivit ett krav för att få rösta?"

Och visst är det så.

3 comments:

Anonymous said...

Underbar kommentar :-)
Kommer ni hem till helgen, eller när behagar herrskapet dyka upp i Sverige igen?

Jag misstänker också att Holmen ligger under Modo-koncernen, för av någon anledning är det någon som ganska ofta tittar in på min blogg från deras IP-nummer ;-)

Hälsa pojken!

Daniel Tell said...

Har du någon koll på opinionsundersökningarna? Jag är inte speciellt inläst på schweizisk politik, men jag har fått uppfattningen att FDP är hyfsat vettigt parti.

Ida Karlsson said...

Rickard: Vi kommer hem på fredag, men då blir det först en sväng till Hässleholm. Holmen låg under Modo innan så det är ju spännande om vi fortfarande använder deras IP-nummer :) Ha det så bra så ses vi på måndag!

Daniel: Den största diskussionen här nere just nu är ju runt SVP och deras mer eller mindre högerextrema åsikter (tänkte skriva mer om det sen) .. alla partier här ligger ju längre till höger än i Sverige (SP är ju typ som folkpartiet) men jag tycker också att FDP verkar trevligast. Sen har de ju så mycket personval här, så det blir ju aldrig en partipolitik på samma sätt som hemma .. men det kommer mer kommentarer runt detta ..