19 October, 2007

Alla ska med - eller dränk Skåne

Jag jobbar hårt för att försöka få folk att få upp ögonen för klimatproblemen. I och för sig så har väl de flesta gjort det i och med diverse kampanjer som har drivits det senaste året. Två saker saknas dock i den allmäna debatten;

- Jag tror inte någon kan förstå omfattningen av det som kommer att hända om vi inte lyckas stoppa det här - och sanningen är att hur mycket etanol vi än tankar våra bilar med och hur många av IKEA:s lågenergilampor som vi lyser upp våra hem med så kommer inget att ändras de närmsta 50 åren. Och om det ska bli bättre ens då måste vi köra enligt sossemantrat "alla ska med" Kina, USA, EU - you name it.

- Förbud funkar inte. Sosseregimen har allt för hårt präntat i människor att det man ska göra är att stifta lagar mot verksamheter som idag är miljöfarliga. Man ska göra tvärt om - uppmunta forskningen att göra dessa verksamheter miljövänliga. That's it. Ingen flygskatt - miljövänligt flygränsle istället.

För att alla skåningar ska få en liten extra kalldusch i det här så står det på svd.se idag hur mycket av Skåne som kan komma att ligga under vatten 2100. Det är bara 93 år dit. Det är våra barnbarn som inte kommer att ha någonstans att bo.

2 comments:

Nisse-Anti said...

Det du skriver i din första punkt innebär alltså att vi lika väl kan sluta köpa etanol bilar och lågenergi lampor, det betyder ändå inget. Jag som hade funderingar på en miljövänligare bil, men då struntar jag i det...

Ida Karlsson said...

så menar jag absolut inte. etanol och lågenergilampor är bra. jag hoppas bara att folk inte ger upp - det vi lyckas förändra nu tar 50 år innan det märks. och så vill jag poängtera att för att vi verkligen ska lyckas rädda världen måste vi arbeta internationellt. det utsläppen vet inte var gränserna mellan länderna går.