14 October, 2007

Om att leva som man lär

Jag vet inte hur länge jag har skrikit mig hes om etanolbilar och förnyelsebara bränslen. Jag har gjort projekt om det i skolan och motionerat om det till stämman. Men aldrig någonsin har jag själv åkt eller kört etanolbil. Skandal kan tyckas, men jag har ju mina anledningar - bland annat så har jag ingen egen bil och åker bara bil typ fyra gånger om året när jag är hemma hos mamma och pappa.

Men idag blev jag av med min etanolbils-oskuld - min morfar har nämligen köpt en alldels sprillans ny flexifuel Saab. Som han dessutom bara kör på etanol. Jag är helt överlycklig och ett extremt stolt barnbarn!

Behöver jag tillägga att den spann som en katt - och att morfar var glad över de 10 000 som vi i Centerpartiet ger till honom för hans investering i framtiden?

8 comments:

Nisse-Anti said...
This comment has been removed by the author.
Nisse-Anti said...

Centerpartiet står för 10000!!!??? Jag tycker att det är vi skattebetalare som får stå för detta!!

Anonymous said...

Själv lurade man ju i mamma att köpa etanolbil långt innan det blev några 10000 extra ;-)

Ida Karlsson said...

nisse: givetvis, men vi skattebetalare skulle aldrig ha fått möjligheten att bidra till denna fantastiska subvention om det inte vore för centerpartiet.

rickard: lysande! jag tjatar fortfarande på pappa, men han har för mycket egen vilja :)

Nisse-Anti said...

Då tycker jag du formulera dig annorlunda inte "...glad över de 10 000 som vi i Centerpartiet ger till honom...". Förresten, centern hade ju aldrig fått igenom det utan de STORA partierna i alliansen...

Ida Karlsson said...

En annorlunda formulering hade kanske unvikit missförstånd, till exempel från dig. men jag var övertygad om att de flesta förstod att det inte är centerpartiet som betalar ut pengarna. jag ville använda mig av formuleringen för att peka på att C är de enda som driver en aktiv miljöpolitik i regeringen.

Nisse-Anti said...

Miljöpolitik är bra, men då exempelvis denna miljöpremie istället slår undan fötterna för 'nollvisionen' på vägarna, är det inte bra. Reglerna bakom miljöpremien tvingar ju alla att köpa mindre och mer trafikfarliga bilar!

Ida Karlsson said...

Jag kan inte alla regler bakom miljöbilspremien. Men den bil min morfar har köpt är en stor och säker Saab 93 kombi. Och han har som sagt fått premien.