16 October, 2007

"Könskrig"

En av böckerna som jag inhandlade på årets bokmässa är Könskrig som är en feministisk antologi med Tove Leffler och Elin Alvemark som redaktörer. Svd intervjuar idag Leffler om just boken och dess betydelse i feministdebatten.

Jag har bara läst bitar av boken ännu, och även om jag tycker den är bra och har många poänger så får jag knappast den "Upp till kamp"-känsla som jag fick när jag läste till exempel Fittstim. Men jag utlovar en längre redogörelse då boken är utläst.

4 comments:

Unknown said...

Har inte läst boken i fråga, men att den ska ge samma aha-upplevelse som Fittstim kan nog vara att begära lite mycket. Den var ju banbrytande på sin tid, öppnade ögonen på många. Att gå ut som tvåa är alltid hårt. God läsning önskar jag dig iaf, ses snart!

Unknown said...

Hm, varför måste man ha ett google-konto för att kommentera? "Anna" är ju inte precis ovanligt att heta. Plus att jag vill ju smyglänka till min egen blogg!

/Svägerskan

Ida Karlsson said...

Jo, precis min åsikt. Kändes nästan lite läskigt när de jämförde de båda böckerna i artikeln. Men man ska aldrig döma på förhand.

Tror förresten att jag kan ta bort det där med google-konto så att alla kan kommentera. ska jobba på det!

Anonymous said...

Se där, så fick jag min lilla smyglänkning iaf :P Och du som vill ha fler kommentarer tjänar ju på att alla kan skriva. Plugga hårt och hoppas att projektet går bra! (Sorry att jag svarar på "fel" inlägg, men orkade inte skriva en ny kommentar). Ha det!