09 March, 2009

Tentavecka och kärnkraft - två sidor av samma mynt

Tentavecka. Alla som går på Chalmers eller andra tekniska högskolor vet vad det innebär. Du försvinner från världen, tappar all uppfattning om tid och rum och gör ditt bästa för att fördela tiden mellan dina tentor. Det är mycket kaffe, suckar och en stor dos av ifrågasättande av vad man faktiskt utsätter sig själv för.

Detta är min femtonde tentavecka (vilket innebär att jag bara har tre kvar!) och av någon anledning lär man sig aldrig av sina misstag. Och det är väl kanske ett återkommande problem, inte bara för mig. En satsning på kärnkraft är ett typexempel - vi räddar oss ut från en lock-in med icke-förnyelsebara resureser genom att låsa in oss i en annan. Men måste lära från historien - och om jag hade gjort det hade jag läst mer de andra sju veckorna av den här läsperioden, och inte allt de senaste dagarna.

Om två timmar smäller det i alla fall första gången, och på torsdag kommer nästa tenta. Och hur jobbigt det än är med tentor, så kan jag inte hjälpa att jag tycker om den där adrenalinkicken man får av lite lagom mycket tentaångest.

3 comments:

Michael Karnerfors said...

Vad då "låsa in oss"? Kan vi byta nu så kan vi byta se'n. Vad är problemet?

Ida Karlsson said...

Det är inte bara att byta när man känner för det. Investeringar i kärnkraft är otroligt dyra och enda möjligheten för kärnkraft att faktiskt bli ekonomiskt lönsam är om kärnkraftverken får stå hela sin livstid (d.v.s ungefär 50 år). Det innebär att nya reaktorer idag är lika med kärnkraft i 50 år till. Men det handlar också om att bygga upp sociala, tekniska och ekonomiska system kring tekniken, det är lätt att se att vårt samhälle är format av ett beroende av fossila bränslen på många sätt och det är ingen enkel sak att ändra på. Ju mer vi satsar på kärnkraft, desto större risk är det att vi låser in oss (engelskans "lock-in effect") på det också ..

Michael Karnerfors said...

Tja eftersom alla energisatsningar är ungefär lika dyra, så vad gör det? Vad vi än satsar på så kommer vi att behöva köra verken till slut för att inte förlora investeringen. Vad är problemet?