05 March, 2009

Första solcellen under en dollar - nu gäller det att plocka teknikerna från hyllan

Miljöaktuellt skriver idag om att företaget First Solar nu producerat sin första solcell under en dollar per watt, vilket grovt räknat innebär en krona per kWh. Detta är givetvis fantastiskt goda nyheter, och det visar att forskningen går framåt - om än långsamt - på området.

Dock är det fortfarande så att solcellerna är för omogna för en kommersiell marknad, speciellt i Sverige där vi har färre soltimmar per år än i södra Europa. Vindkraft är betydligt billigare per kWh, och även om jag tycker att vindkraft är ett fantastiskt sätt att producera energi så är jag övertygad om att vi behöver både solen och andra outvecklade energikällor för att ta oss ur vårt fossila samhälle.

Det finns ett kraftig behov i Sverige av bättre stödsystem för de förnyelsebara tekniker som ännu inte är kommersiellt gångbara - det system som vi har idag med gröna elcertifikat gynnar i princip bara de energislag som är mest kostnadseffektiva. Teknikutveckling händer inte av sig själv - jag som ingenjör kan dra mitt strå till stacken och ställa en energi på hyllan, men sen måste även beslutsfattarna göra sitt och plocka ner det därifrån.

Ikväll går jag på CUF Göteborgs EU-kurs och avslutar min andra dag av tentapluggande med att läsa det sista kapitlet i min Environmental Policy Instruments bok. Imorgon börjar tentatuggandet på allvar. Jippie.

No comments: