20 March, 2009

Riksdagsledamöter som vågar vara olydiga!

Svallvågorna efter FRA-debattens diskussion om partipiskor har ebbat ut, men frågan kvarstår fortfarande; hur fungerar egentligen demokratin i riksdagen? Kan och vågar våra riksdagsledamöter följa sitt eget hjärta, sitt eget samvete och verkligen representera de väljare som har valt dem?

Ibland blir jag sådär otroligt stolt över att vara centerpartist och nu är jag stolt över Göteborgs egen riksdagsledamot, Eva Selin-Lindgren. Hon har tillsammans med Solveig Ternström startat bloggen olydiga där de diskuterar just de här frågeställningarna. Så här skriver de i det första inlägget:

"Vi kallar oss "olydiga", för vi lyder inte under någon auktoritet utom den som ges av våra egna samveten."

Det är modigt, och viktigt. Jag hoppas att det inte stannar vid en blogg, jag hoppas att frågan på allvar och på riktigt tas upp och diskuteras i riksdagen. Alla folkvalda måste kunna och har som skyldighet att följa sitt samvete - och inte partipiskan.

Och stoltheten över Eva blir ju inte mindre av att jag precis fick veta att hon är hjärnan bakom institutionen för energi och miljö på Chalmers. Hon är en förebild på många fler än ett sätt.

No comments: