16 March, 2009

Egoism och översvämningar

Igår avslutades det vetenskapliga klimatmötet i Köpenhamn, där drygt 2000 forskare från 80 länder har diskuterat risker med klimatförändringarna men också lösningar och möjligheter för framtiden. Detta möte ska resultera i en rapport som kommer att ligga till grund för klimatmötet i Köpenhamn i december.

Jag tyckte personligen att det var lite dålig planering att lägga det vetenskaplig klimatmötet mitt under brinnande tentavecka på Chalmers eftersom alla vår lärare var där istället för att svara på frågor om oklart formulerade frågeställningar på tentorna. Men jag antar att tentaveckorna på svenska tekniska högskolor inte är det viktigaste att ta hänsyn till när man planerar ...

Och det är ju det det där med egoism som är farligt just nu. För mig är klimatmötet i december sista chansen på något sätt. Det är då vi verkligen behöver ett kraftfullt ställningstagande. Inte bara några procent hit eller dit, utan verkligen något som kan transformera hela den energiproducerande sektorn - för det börjar bli bråttom. Problemet är att i tider av finansiell kris blir länder mer egoistiska är någonsin - och kortsiktiga resultat blir viktigare än långsiktiga. I december kommer jag mer än någonsin att hoppas på Obama, han och USA kommer att ha en nyckelroll - liksom Indien och Kina. Vår värld behöver en bra överenskommelse.

Snälla, snälla, snälla ...

No comments: