10 March, 2009

Största möjliga klimateffekt per krona?

Ingen har väl missat dagens smakprov ur klimatpropositionen, som kommer i sin helhet under onsdagen. Andreas Carlgren säger bland annat:

"Jag gillar de billiga lösningarna. Vi har bråttom att få ner utsläppen. Då måste vi i första hand fokusera på de ekonomiskt effektiva åtgärderna – att få största möjliga klimateffekt per krona."

Jag gillar också billiga lösningar, och jag är övertygad om att incitamenten för fossilfria fordonsbränslen måste öka - men jag är väldigt tveksam till att detta förslag är att skapa största möjliga klimateffekt per krona.

Jag har ett eget förslag till miljöministern (som jag ska försöka redogöra för så klart och tydligt som möjligt med en hjärna söndermosad efter 12 timmars pluggande till min, passande nog, Environmental Policy Instruments tenta på torsdag); öppna ögonen utanför Sverige - fordonsskatter och högre dieselpris må få hyfsad effekt på nationell nivå, men hur gott vi än tycker om oss själva så är vi en mycket liten del av världen.

Att vi är små behöver dock inte betyda att vi är obetydliga - det vi ska göra är att satsa på teknikutveckling och satsa på utveckling av tekniker som är på väg in på marknaden men som inte är kostnadseffektiva ännu. Även om jag överlag är skeptisk till att politiker ska välja "vinnare" när det kommer till teknikutveckling så är jag övertygad om att exempelvis en inmatningslag liknande den i Tyskland för solkraft skulle ge betydligt större klimateffekt per statlig krona i ett globalt perspektiv.

En sådan lag skulle ge Sverige en solcellsindustri värd dess namn och och de skulle ge oss möjlighet att exportera tekniken. Vi pratar ofta om att vi i Sverige är så otroligt bra på miljöteknik. Om vi inte skärper oss snart och verkligen satsar på teknikutveckling och inte bara på tekniker färdiga för marknaden kommer det snart att vara ett minne blott.

Magnus Andersson skriver också om bristen av anslag till forskning och utveckling i klimatpropositionen.


Och dagens namnförslag till det göteborgska pariserhjulet är ... Gamla Ullevi (och jag nöjer mig med 20 000 för det förslaget).

No comments: