14 May, 2009

Plastfrustration - jag är trött på att leka dagis!

Har varit sådär lagom bitter som bara jag kan vara de senaste tre dagarna. Jag och min miljöfjantvapendragare Albertina har slitit sexton timmar om dagen för att få ihop en halvtaskig livscykel analys på avfallshantering av polyetenplastförpackningar. So far so good - är man på två stämmor på en och en halv vecka får man skylla sig själv. Bitterheten grundar sig dock i följande:

1. Vi gör en LCA med data från 1990 på ett ämne där vi redan vet svaret. Helt oväntat är det bättre att återvinna plastförpackningar än att lägga dem på soptippen. Det hade känns betydligt mer intressant med en mer aktuell frågeställning, som om det lönar sig med återvinning jämför med förbränning om man räknar med att den extra energi som produceras ligger på marginalen.

2. Chalmers ställer alldeles för låga krav på utbytesstudenter, så är det bara. Vissa är fantastiska, men många har för lite förkunskaper - framförallt när det kommer till engelska och rapportskrivande. No blame on them, men jag vill att kraven ska öka både på de som tas in och på Chalmers att tydligt förmedla vad som krävs av en vetenskaplig rapport. Vi sysslar inte med dagisverksamhet, vi är också där för att lära oss - så är det bara. Vi gav upp i tisdags och sa till våra två gruppvänner att vi skulle fixa det "sista" (vilket de märkligt nog inte reagerar över, och det tog oss typ 40 timmar att göra klart).

Positivt är dock att WWF sänker varningsfärgerna på torsken. Det ger lite hopp - vi kan fortfarande rädda världen, och kraftiga insatser ger resultat. Med eller utan återvinning av plastförpackningar.

No comments: