09 May, 2009

Partistämma - korta kommentarer

Centerpartiets stämma är inte slut förrän imorgon, men jag som åkte därifrån redan igår tänkte sammanfatta några korta kommentarer:

- (Största) besvikelser: Att vi inte vågar avskaffa LAS helt, dock är mini-LAS (som låter som något man kan ha i koppel) i alla fall ett steg på vägen och det verkar som att partisekreterare Flanking också ser det det som ett steg på vägen, vilket är positivt. Att vi har tagit fram ett öppenhetsprogram där vi inte vågar gå hela vägen. Det blir inget riv upp, gör om, gör rätt när det kommer till FRA bland annat. Tråkigt, och svagt.

- Seger: Stämman gick mot riksdagsgruppen och vill ge vård till papperslösa.

Sen måste jag säga att även om det inte ser ut precis som jag hade önskat så här vi numera ett otroligt bra och ambitiöst program för klimatpoltik, ett snabbprotokoll kan hittas här.

Bland annat vill vi göra vätgasbilar lagliga i Sverige, vi är fortsatt lite mesigt positiva till GMO (jag hade önskat en än mer positiv skrivning, men det är en seger över motståndarsidan), vi vill ta fram en strategi för energieffektivisering i det befintliga bostadsbeståndet med fokus på miljonprogramsområdena (något som jag länge argumenterat för) och vi vill stimulera teknikutveckling och marknadsintroduktion då det kommer til sol- och vågkraft (jag hade dock önskat en skrivining som explicit pekade på en inmatningslag liknande den i Tyskland). Och mycket, mycket mer.

Jag kan med stolthet och säkerhet säga att inget svenskt parti har ett klimatprogram som ens kommer i närheten av det här! Ett ljus i mörkret bland besvikelserna ovan.

No comments: