01 April, 2009

Hjälp till att rädda Göteborg Wind Orchestra

När jag var nio år bestämde jag mig, till mina föräldrars fasa, för att börja spela tuba. Innan man bestämde sig fick man provblåsa de instrument man var intresserad av i Linnéskolans aula och den långa, ringlade kön till tvärflöjterna var minst sagt avskräckande. Så jag tog den kortaste kön, och det största instrumentet och sen var jag fast. Och Ida, 9 år, stod på sig. Pappa införskaffade en bagagevagn till mig, och sedan dess har jag dragit, burit och släpat runt på min tuba i 14 år.

Jag har spelat i skolorkestrar, Hässleholms stadsmusikkår, lilla brasset, Musikkåren Kamraterna och jag har gjort lumpen på hästryggen med tuban i högsta hugg. Och även om jag aldrig har haft några riktiga musikerintentioner (väl medveten om min tondövhet och brist på improvisationsfärdigheter) så har musiken alltid betytt så mycket, så många kompisar, resor och konserter.

Göteborg Wind Orchestra (GWO) är Sveriges sista heltidsanställda musikkår - som är planerad att läggas ner den 15 maj. Förra året spelade GWO för över 7000 barn och ungdomar och ännu fler vuxna. Att inte inse värdet i att bevara dessa förebilder för alla musicerande ungdomar är ren idioti. Att lägga ner GWO innebär att ta ifrån blivande musiker deras förebilder på samma sätt som man hade gjort mot fotbollsungdomar om man hade lagt ner IFK Göteborg, GAIS, Häcken, Örgryte och Göteborgs FC.

Gå in och skriv på uppropet för att bevara GWO och kom till Gustav Adolfs Torg i Göteborg den 15 april klockan 18.00 - då kommer det att vara en musikmanifestation för GWO:s bevarande där amtörmusiker från hela Göteborgområdet spelar för att få ha kvar sina fantastiska förebilder.

Mitt tips till Socialdemokraterna i Göteborg är att skippa tankarna på det pråliga pariserhjulet - och lägga pengarna på något som betyder något på riktigt.

1 comment:

Anonymous said...

Onsdagen på Gustav Adolfs torg
http://www.youtube.com/watch?v=jJyUT1mgRuU