15 April, 2009

Global klimatforsking - en härlig start på dagen

Erik Fellenius, forskningsdirektör på Naturvårdsverket, skriver idag på Brännpunkt om ökad globalisering och mer samarbete då det kommer till klimatforskning. Och man blir glad, glad, glad. Globala problem kräver globala lösningar, så är det. Logiken är solklar - givetvis kommer forskningen att bli mer effektiv om vi samarbetar; jag skickar med glädje mina skattepengar till en forskare i Sydafrika, Tyskland eller Pakistan om de gör ett bättre jobb med dem än om de stannar i Sverige. Precis som att jag gärna köper brasiliansk köttfärs om den är billigare och mer effektivt producerad.

När man funderar på det så är nationell forskning på klimatområdet nästintill onödig. Våra svenska forskare samarbetar redan med forskare från andra länder - minst hälften av alla (och det är många) Christian Azar artiklar som jag har läst det senaste året är skrivna tillsammans med internationella forskare. Och det är ju knappast så att den svenska klimatforskningen syftar till att bara användas i Sverige.

Ett globalt samarbete, där alla länder bidrar med en summa in i en pott och där pengarna sedan fördelas efter forskningens kvalitet och prioritet kommer också att ge oss en bekräftelse - svart på vitt - om svensk miljöforskning är så bra som vi tror (och hoppas) att den är. Och det tror jag verkligen, jag tror att ett samarbete som detta kommer att ge svenska forskare större resurser - men också större möjligheter till internationellt utbyte och samarbete.

En härlig, härlig dag med andra ord. Solen skiner, och jag drömmer om en fantastisk klimatöverenskommerlse i Köpenhamn i december. Detta är ett wake-up call, ett steg på vägen.

2 comments:

Magnus said...

Ja man får hoppas att miljöforskningen blir bättre -- d v s att klimatforskningen, som bara producerar skrämselprognoser utifrån en hypotes som är felaktig och lögn, reduceras till en liten bråkdel av vad den är idag.

Och man får hoppas att Köpenhamnsmötet helt kraschar.

Ida Karlsson said...

Jag tycker inte att klimatforskningen är vad den skulle kunna vara - gärna mer lösningar istället för problem. Men global uppvärmning är ett faktum, och även om inte du har insett det så har merparten av de som forskar på området gjort det. Och om det nu skulle finnas en liten, liten chans att växthusgaserna inte gör så stor skada som vi tror, så är jag ganska övertygad om att det finns andra, stora fördelar med att ställa om mot en fossilfri värld.