15 April, 2009

Det kommer ny snö varje år

Det här med att lära sig av sina misstag ligger liksom inte för oss svenskar. För tredje året i rad brakar VHS-hemsidan ihop samma kväll som ansökningstiden till högskolan går ut. Man kan ju ställa sig tre frågor:

1. Var detta oväntat för VHS? Om svaret är nej (vilket det bör vara eftersom det hände förra och förra-förra året också) varför gjorde man ingenting innan?

2. Jag kan inte mycket om datorer, men hur svårt kan det vara att utforma sajten så att den klarar 5000 personer per timme (jag menar, Facebook fungerar ju) det skulle underlätta ganska rejält både för de som försöker söka och de stackare som sitter nu och försöker administrera sidan.

3. Varför måste man alltid gå in och anmäla sig sista kvällen? Jag gjorde (eller snarare försökte göra det, eftersom sidan la ner då också) förra året när jag skulle välja mastersprogram och det är psykologi på hög nivå - varför varför varför är så få så smarta att de går in ett par dagar tidigare. Knappast så att alla sitter och drar lott sista kvällen om vilken utbildning de ska gå.

Hela den här, aningen patetiska, soppan känns som SJ varje vinter när den första snön kommer - det verkar alltid vara en överraskning, för tågen står alltid stilla. Jag ska hjälpa både VHS och SJ lite på traven; det kommer troligen att behövas lite extra kapacitet till ansökningshemsidan nästa år och det kommer att snöa (utom kanske möjligtvis i Skåne) även denna vinter.

Suck, nu ska jag sova.

3 comments:

Fredrik W said...

En anledning till att folk går in i sista sekund (som jag gjorde) kan vara att man inte söker sig till ett program utan bara söker kurser inom ett program (varav vissa obligatoriska) och att man därför helt enkelt glömmer bort det.

Om man lägger till faktorn att man inte är helt hundra på vilka kurser (inom programmet) som man vill läsa utan går och funderar på det är det lättare hänt än man tror. Fast jag kanske bara är dum och inte lär mig av mina misstag :)

Anonymous said...

2. förmodligen för att det är kostsamt, särskilt om det bara gäller en eller några få dagar som belastningen blir så hög. Men jo, jag tycker ändå de borde förbereda sig på något vis genom att hyra extra utrustning en vecka innan eller nåt sånt.

Facebook är en helt annan planet. 200 miljoner registrerade användare varav drygt hälften loggar in varje dag. Någon hade räknat/spekulerat i driftkostnaderna för förra året till runt 200 miljoner USD.

3. Jag gör allting i sista stund :-P Lämnade in min anmälan 23:40 förra året. Och ja, jag drar lott också ibland :-P


Och om SJ...
Skiftande väderförhållanden är alltid besvärligt för järnvägstrafiken. Det är lite svårt att förbereda sig. Det går inte att åka ut på spåren och sopa eller skrubba bort snö och is i förväg liksom. Eftersom järnvägsnätet i stort sett är maximalt belastat i Sverige så finns det ingen som helst plats för avvikelser i schemat, och blir ett tåg försenat pga dåligt underlag till exempel, så blir väldigt många andra tåg också det. Det är inte mycket SJ kan göra åt det.

Ida Karlsson said...

Fredrik: Som jag skrev så gick jag också in (eller försökte gå in) när sidan låg nere när jag skulle söka förra året .. men är bara så fascinerad över att det blir likadant varje år ;)

Jag: Klart att jag inser att VHS och Facebook inte kan jämföras :) men som sagt, något borde ju kunna göras. Och lottdragningen var en referens till mig själv, för fyra år sen ;) SJ, SJ, SJ - jag tycker bara att det är konstigt att det bara är i Sverige alla tåg står stilla när den första snön kommer. På tre vintrar i Schweiz har det alsrig hänt här ...