16 September, 2007

Underbar, idésprudlande helg!

Jag är så glad att vi äntligen har kommit igång med Cityakuten! En kampanj som det har pratats om sedan jag gick med i CUF (och innan det också, har jag nu fått veta). I princip kan man sammanfatta kampanjen med att vi vill göra Göteborg till en bättre stad att bo i, på alla möjliga sätt och vis men främst enligt våra fyra kampanjpunkter:

1. Trafikmagasinet - bygg ut och förättra kollektivtrafiken, bilfrizon i Göteborg innanför Vallgraven och på Avenyn, trängselavgifter ..
2. Mitt i naturen - skapa en nationalstadspark i Göteborg, förbättra luften, fler soptunnor, schweiziskt sopsorteringssystem ..
3. Bygglov - bygg mer, förtäta city, individuell betalning av el, värme och vatten, bygg miljövänligt, marknadshyror ..
4. När och fjärran - gör Göteborg till en Fairtrade City!

Jag är otroligt stolt över vår kampanj, som i många avseenden rör precis de punkter som jag intresserar mig mest för i politiken och som jag även sitter och tragglar i skolan varje dag med byggande och miljö.

Helgen inleddes med en kick-off dag på Scandic under lördagen då vi hade bjudit en rad olika föreläsare bland annat från Trafikkontoret, Västsvenska Industri- och handelskammaren och Fairetrade. Dessutom kom även Magnus Andersson och pratade om miljövänligt byggande och marknadshyror och Andreas pratade om det så omtalade sopsorteringssystemet i Zürich. Det var en otroligt lyckad dag med god uppslutning och mycket engagerade frågor och diskussioner.

Under söndagen så var vi mer utåtriktade och delade ut flygblad och annat smått och gott i Brunnsparken. Då hade vi dessutom fin-fint sällskap av Johan Pettersson och Ida Karlsson från Förbundsstyrelsen.

För att sammanfatta denna fantastiskt inspirerande helg så vill jag tacka alla underbara medlemmar i Göteborg, vi kan bli hur bra som helst, och jag tror att folk i Göteborg börjar märka vilka vi är och att vi verkligen bryr oss om att Göteborg ska bli en bättre stad för alla som bor här. Ni är guld värda, allihopa!

2 comments:

Anonymous said...

Visst är det härligt att dte är igång! Får man fråga om jag också får bli länkad från din blogg? Jag har ju trots allt skrivit mer i september än under föregående två år nu :-)

Tack för en mycket trevlig maktsamlingshelg dessutom. Det känns att Göteborg börjar röra på sig.

Joakim Johnsson said...

Du skulle väl kunna lägga till mig på din länklista oxå eller?:-P