20 February, 2009

Vågkraft eller bilföretag på väg utför?

Ibland är det skönt att vara utomlands och ha alternativ till svenska tidningar som ser Saabs problem utifrån och lite mer nyanserat. Även om jag har full förståelse för att situationen i Trollhättan kommer att vara tuff ett antal år framöver så har jag svårt för offertonen som gått genom svenska medier de senaste dagarna.

Det bästa vore kanske att inse att om ett företag har gått med förlust i 15 år så brister det förr eller senare, och i så fall - ju förr desto bättre. Ju tidigare man kan påbörja förändringen, ju snabbare är man klar. Ren logik. Och jag personligen tror att det finns företag med betydligt bättre utsikter för framtiden. Någon mer än jag som är mer sugen på ett företag som utvecklar vågkraft och är på uppgång än ett företag som gör bilar som ingen vill köpa?

Idag streamar jag herrarnas 15 kilometer klassisk stil från tjeckiska Liberec klockan 12.50 och håller tummarna för att Johan Olsson och Anders Södergren har prickat formen och att vallarna i den fantastiska svenska vallbussen har prickat föret.

No comments: