18 February, 2009

Det är inte svenska statens ansvar att bibehålla den svenska fordonsindustrin!

Jag har en smått nostalgisk relation med Saab. Efter att vårt garage brann ner när jag var sex-sju år investerades det i en vit springare, en Saab 9000, med namnet CLK 162. Det är min barndom bilifierad så att säga, jag har tillbringat oändliga timmar i baksätet tillsammans med min bror, jag har hjälpt pappa att tvätta den på helgerna (okej, det hände inte så ofta) och jag har lärt mig köra bil i den. Nu har han gått till de sälla jaktmarkerna, men 17 år var han trogen min familj (de sista åren bodde han i Bollnäs hos min farbror Rolf).

Men hur nostalgisk jag än är, så tycker jag att regeringen gör helt rätt då man vägrar gå in med pengar i företaget. Jag tycker inte att någon regering borde gå i med pengar i något bilföretag - man borde istället se sanningen i vitögat och inse att dessa företag producerar bilar som ingen vill köpa och att det därför är naturligt att de omformas eller går i konkurs. Jag läste att Socialdemokraternas näringspolitiske talesman, Tomas Eneroth, hade uttalat följande i frågan:

"Det viktigaste är att sluta ordkriget mot GM och inse att inte bara jobben i Trollhättan står på spel. Vi har ansvar för att bibehålla en fordonsindustri i Sverige."

Va? Ni måste lyfta skygglapparna lite, lite! Det är inte svenska statens ansvar att bibehålla en fordonsindustri i Sverige! Det är kanske tid att inse att Sverige inte är den ultimata platsen att tillverka bilar längre. Jag anser att (en av) statens uppgifter är att medborgarna får ut maximal nytta av sina skattepengar. Det kommer inte att hända om pengarna investeras i ett sjunkande skepp som Saab.

Jag tror att det är dags att inse att vi står inför en ny teknologisk transition. För 80 år sedan jobbade en majoritet av svenskarna inom jordbruket - idag är det ett fåtal procent. För de enskilda individer som förlorar jobben på Saab eller Volvo är det givetvis en tragedi, men på sikt kommer nya yrken att födas och folk kommer att jobba med nya saker. Detta påskyndas inte genom att hålla fast vid gamla, dåliga lösningar.

Och om vi i Sverige verkligen tyckte att våra skattepengar skulle användas till att rädda Saab - varför går vi inte bara och köper en Saab själva? Då kan man i alla fall få välja själv om det är en bra investering eller inte.