05 February, 2009

Kommentarer kring klimatpropositionen

Något måste man väl skriva en dag som denna. Det var minst sagt blandade känslor när jag satte på nyheterna i morse och insåg vilka som skulle bli dagens stora rubriker. Alla har väl sett dem i tidningarna och på TV: "Centerpartiet säljer sin själ" eller "Centern överger kärnkraftsfrågan". Och även om det är med stor besvikelse som som jag inser att man nu ska få ersätta de svenska kärnkraftsreaktorerna med nya så måste man se ljuset i mörkret. För i alla lägen kommer min övertygelse om att vi behöver en kraftfull klimatpolitik som verkligen ger resultat att väga tyngre än mitt kärnkraftsmotstånd.

Och det vi har fått i den klimatproposition som nu är lagd skulle vi aldrig fått om vi inte hade kunnat tänka oss att kompromissa. Vi har utökade planeringsmål för vindkraften till 30 TWh till år 2020 - vilket är en gigantisk satsning. För att ge elproducenterna möjlighet att realisera detta har man dessutom föreslagit en förenkling av processen för att få uppföra vinkraftverk, vilket är något som både jag och CUF har drivit hårt det senaste året. Dessutom finns mål för transportsektorn, energieffektivtet, forskning och infrastruktur för gas som alla är kraftfulla och underbyggda med tydliga vägar som ska ta oss dit.

Det största problemet är dock att beslutet att överge partiets inrikning i kärnkraftsfrågan inte är förankrad hos gräsrötterna, vilket har synts i media idag. Jag är själv övertygad om att det enda rätta är att avveckla kärnkraften så fort som möjligt - att kärnkraften bara är ett sätt att visa hur dåliga vi är på att lära oss av historien. Vi kommer att låsa in oss i ett hörn precis som med de fossila bränslena där vi är beroende av en energikälla som inte är förnyelsebar. Dock tror jag inte att propositionen som det ser ut kommer att leda till några nyinvesteringar att tala om i kärnkraft eftersom den inte innehåller någon form av statliga subventioner. Utan statliga subventioner är min bestämda uppfattning att light water reaktorer aldrig kommer att bli lönsamma och att breeder reaktorer aldrig kommer att komma till marknaden.

Hur som helst, det har varit en lång dag. Men vi har en klimatproposition på bordet - inte en perfekt proposition - men en som jag kan leva med och som jag tror kommer att vara ett stort steg på vägen.

No comments: