22 May, 2007

Passivhus - nästa steg

Är lite sådär smålycklig och lättad nu. Dels för att min byggnadsfysikaliska konstruktionsuppgift blev godkänd så att jag kan koncentrera mig på tentorna, men också för att jag fick mer vatten på kvarn angående det miljövänliga byggandet.

I helgen fick jag igenom min motion om att vi i CUF ska sträva efter en individuell betalning av vatten, el och värme i flerbostadshus. Nu är mitt nästa mål att få med i vår miljöpolitik att vi ska sträva efter att satsa mer på forskning och utveckling av passivhus som jag ser som nästa, viktiga steg.

Ett passivhus är ett hus som genom en ökad isoleringstjocklek inte b ehöver någon ytterligare uppvärmningsanordning. Värme från hushållsapparater och människor är tillräckligt för att hålla en jämn nivå året om. Om vi kan göra dessa byggen ekonomiskt lösamma genom ytterligare forskning och utveckling och sträva efter att de flesta nya hus som byggs ska fungera på detta sätt så kommer vi på sikt att minska vårt uppvärmningsbehov och därmed beroende av el och andra uppvärmningskällor radikalt. Detta tror jag är rätt steg att ta.

Jag känner mig mer inspirerad än någonsin att förändra, och det har jag vår positiva anda och vår fantasiska genomenskap i CUF Göteborg att tacka för. Tack alla ni som gjorde stämman till en så fantastisk upplevelse!

2 comments:

Karl Malmqvist said...

Instämmer med föregående talare, supertack!

South Boston Drywall Contractors said...

Lovely blog, thanks for taking the time to share this