22 May, 2007

Gott och blandat från CUF:s förbundsstämma

Ojoj, vad mycket som har hänt de senaste dagarna. I onsdags bar det av, från Göteborg till Kalmar och mot min första CUF-stämma. Nervöst, men framförallt förväntansfullt. Och jag måste säga att alla förväntningar uppfylldes. Det var otroligt roligt att vara med, träffa massor med nya människor från hela Sverige - och framförallt - att kunna vara med och påverka den poitik vi ska driva i CUF.

Dessutom valde vi ny förbundsordförande och till stor del ny förbundsstyrelse. Jag tror att Magnus och Marie i toppen är ett lysande, oslagbart team som kommer att driva vår politik stenhårt framåt de närmaste åren och som framförallt kommer att våga både vara kaxiga och ta massor med plats. Jag önskar er båda lycka till, Fredericks och Annies kappa är stor att fylla - men jag tror att ni kommer att klara det galant.

Så lite kort om de beslut som togs på stämman, mina två största besvikelser är att vi röstade mot individuell föräldrarförsäkring och att vår egen Rickard inte kom in i försbundsstyrelsen. Jag tror verkligen att han hade behövts där som en äkta socialliberal slipsten till övriga styrelsen. Därmed inget ont sagt om den nu valda förbundsstyrelsen som jag tror kommer göra ett allldeles lysande jobb och ett stort grattis till alla de nyinvalda - Johan, Per, Andreas, Josefin och Lisa.

Dessutom, för att ta det korta drag;
- vi är för individuell betalning av vatten, el och värme i flerbostadshus
- vi är för ett yrkesförsvar
- vi bryr oss fortfarande orimligt mycket om A-traktorer
- vi vill behålla sexköpslagen
- vi vill behålla monarkin
- vi vill inte längre sänka rösträttsåldern till 16 år
- vi vill forsätta att verka för en platt skatt
- vi är fortfarande för polygami
och mycket, mycket mer ..

I går var vi dessutom på en träff för alla allians-ungdomsförbund, ordnat av MUF i Göteborg då Annie kom och pratade om liberala gruppen, platt skatt, public service och integritet. Otroligt roligt att träffa folk från de andra ungdomsförbunden, jag hoppas att vi kan fortsätta samarbetet lite då och då.

No comments: