21 November, 2006

Ung, grön och liberal

Var på CUF-kurs i Stockholm i helgen, temat var 'Ung, grön och liberal' och den riktade sig till relativt nyblivna CUF:are, som jag själv. Det var en fullständigt lysande kurs - jag måste ge världens eloge till kursledarna Magnus Andersson, Kajsa Hansson och Tim Svanberg.

Lördagen började med att Gustav Blix, riksdagsledamot (m), kom och pratade om liberalismen och dess historia, därefter gick CUF:s Lars Nyborg igenom Centerpartiets historia under rubriken 'Från Bondeförbund till gröna liberaler'. Det sista som hanns med innan lunch var Henrik Hansson (c) från Näringsdepartementet som berättade om de olika ideologierna från höger till vänster. Eftermiddagen handlade mer om ekonomisk politik, och först var det Anders Nyman från tankesmedjan Captus som pratade om grundläggande samhälls ekonomi innan Per Juth från Svenskt Näringsliv avslutade dagen med en alldeles lysande föreläsning om arbetsmarknadspolitik.

Besöket på söndags förmiddagen bestod av Marie Wickberg från CUF som pratade om liberal feminism och Sakine Madon som diskuterade med oss under temat 'vem ska integreras'. På eftermiddagen gick Magnus Andersson och Johan Pettersson igenom lite om hur man kan synas och höras, både inom CUF och utanför.

Men det var inte bara de lysande föreläsningarna och de engagerande föreläsarna som var behållningen av helgen. Genom att diskutera politik med likasinnade utvecklas man, genom att hela tiden upptäcka nya argument och ingångspunkter - och det är en grym känsla. Dessutom var kursen ett bra tillfälle att knyta nya kontakter inom CUF och få vidga sina vyer lite.

När jag satt på tåget på väg hem, lite smått utmattad efter två intensiva dagar, så kände jag ett lyckorus sprida sig i kroppen. Aldrig har jag känt mig så sugen på att förändra världen - och så övertygad om att vi kommer att lyckas. Tillsammans är vi starka, och i CUF kryllar det av kreativa, underbara personligheter.

No comments: