05 November, 2008

Som att vakna upp till en ny värld

Det finns ju sämre dagar att börja blogga igen. När jag vaknade imorse (efter alldeles för lite sömn av förklarliga skäl) så kändes det lite som att vakna upp till en ny värld. Bara känslan av att veta att åtta förlorade Bush-år är över och att USA, världens enda supermakt, förhoppningsvis kommer att förändras till det bättre de närmaste fyra åren. Jag vet att Obamas politik har vissa brister, inte minst hans protektionistiska syn och motstånd mot frihandel, men jag tror och hoppas ändå att han är vad USA behöver. Och inte minst det faktum att han har fått massor av unga väljare att gå till valurnorna för första gången talar sitt tydliga språk - USA:s folk tror på Barack Obama och de tror att han kommer att göra skillnad - och är inte det det allra viktigaste?

I natt satt jag och min Andreas i Zürich och zappade mellan olika valvakor - trots att vi båda skulle upp och jobba tidigt så kändes detta som något man inte kan missa. Jag är i Schweiz hela veckan hos min finaste och bara det är ett underbart avbrott i mitt nya liv som gräsänka i Göteborg. Jag ska ta mig i kragen nu, och blogga duktigt. Det är nästan ett löfte.

No comments: