12 November, 2007

Byggande och klimatförändringen - hur skapar vi det uthålliga samhället?

Idag har jag tillbringat eftermiddagen på ett seminarium om uthålligt boende och uthållig infrastruktur. Det hela var otroligt intressant och behandlade i stora stycken mitt hjärtebarn - passivhusen och bland annat möjligheterna att utveckla miljonområdena till passivhus. Jag kommer att skriva mer om detta när jag strukturerat upp mina anteckningar och har lite mer tid över. Livet som Chalmersstudent är extremt hektiskt just nu.

Men något som jag verkligen tog med mig från eftermiddagen, och som jag vill att alla därute ska tänka på är något som Staffan Bolminger från Älvstranden Utveckling sa:

"Alla är medvetna idag - men få verkar ta sitt ansvar på allvar"

Vi måste ta oss i kragen och ta vårt ansvar på allvar - det räcker inte med att konstatera att klimatförändringarna är ett faktum, vi måste verkligen agera - vilket leder oss in på nästa dilemma som är extra viktigt att tänka på för alla med politiska uppdrag. Michael Tjärnström, professor i meteorologi vid Stockholms Universitet sa:

"Hur säljer man ett budskap till en beslutsfattare när resultatet märks först om 40-50 år?"

No comments: