23 April, 2007

Törnrosa ...

... sov i hundra år. Jag har i alla fall vaknat till liv efter ett knappt halvår. Bättre sent än aldrig, för att klyscha vidare. Nu ska jag i alla fall rycka upp mig - det finns så mycket jag vill skriva om, men så lite tid, så jag får helt enkelt börja prioritera (precis som med allt annat).

Har precis läst debattsidorna i dagens GP där Andreas favoritlärare från Statsvetenskap A (Gunnar Falkemark) rasar över dyra infrastrukturnotor. Den senaste i raden är Götatunneln i Göteborg, som inte bara blev försenad i tid, utan även kostade 1,4 miljarder mer än den kalkyl som gjordes innan bygget startade. Götatunneln är dessvärre inte ensam, nästan alla större infrastrukturprojekt i Sverige de senaste åren har kostat betydligt mer i slutändan än vad som var kalkylerat vid byggets start - vilket naturligtvis kostar skattebetalrna stora summor pengar.

Och jag håller med honom till fullo - både som politiskt intresserad och som student inom området så känns det fullständigt befängt och bortkastat att göra kostnadskalkyler på något i förväg om de inte stämmer. Dessa kalkyler blir då bara lögn och lurendrejeri - som leder till att politikerna godkänner dem och byggena blir av trots att de inte passade in i budgeten från början.

Jag funderar på varför - är de som gör dessa kalkyler så hårt drivna av sina arbetsgivare och de politiker som till varje pris vill få sina idéer genomförda? Eller är man helt enkelt inte tillräckligt realistisk - tror man inte att saker går snett i den verklighet vi lever i?

Praktexemplet på att saker faktiskt går snett är självklart Hallandsås-bygget. 16 (!) år försenat och med en prisökning som börjar närma sig det 10-dubbla så kommer kanske snart tågen mellan Göteborg och Malmö att tjäna minuter som kan räknas på fingrarna. Glädjekalkyler i all ära - men vem kan se skattebetalarna i ögonen när pengar kastas bort på det sättet? Geologiprofessorn på Chalmers visste inte om han skulle skratta eller gråta när han berätta för oss om 50 miljoners borrspetsen man brutit av i Hallandsåsen bara för att man inte hade tid att undersöka berggrunden ordentligt.

Vi behöver sanna, ärliga kalkyler för att politiker ska kunna ta rimliga beslut, visst kan man effektivisera mycket genom ringleder och tunnlar - men då ska alla kort på bordet från början. Alla ska veta vad det kommer att kosta och hur lång tid det kommer att ta - först då kan man avgöra om det verkligen är värt den effektvisering som det innebär.

Nu fasar jag för Göran Johansson (och Socialdemokraterna i Göteborgs) nästa gigantiska paradbygge - Västlänken. Västlänken är en tunnel som ska gå under Göteborg för att möjliggöra pendeltåg från andra stationer i centrum än Centralstationen. Och hur bra detta än är - så kommer Göteborg alltid att ligga på lera som är näst intill omöjlig (och väldigt dyrt) att bygga på. Detta om något kommer att kräva sanningsenliga kalkyler utan påtryckningar från vare sig Göteborgs egen folkhemsfader eller byggföretagens ledningar. Skattebetalarna måste respekteras så mycket att de har rätt att veta att deras pengar inte går till ett drömprojekt som kommer att ta nästan två decenium att färdigställa.

No comments: