22 July, 2008

IKEA och svenskar

Igår råkade jag ut för en synnerligen intressant (och ganska komisk) incident som gjorde att jag på allvar ställde mig själv frågan om vi svenskar verkligen är så lätta att känna igen.

Jag och Jos tog tåget till IKEA för att shoppa lite småsaker till hennes nya lägenhet, tavlor, diskborstar och kastruller och så där. Vi skulle också köpa de sista delarna till hennes och Raphis nya säng som de inte fick med sig hem när de var där och handlade stora saker i lördags. Vad vi inte insåg var att de där sista delarna till sängen var två stycken två meters paket, som enligt IKEA:s hemsida väger 13,7 kilo styck (snabb huvudräkning ger 27,4 kilo ihop). Beslutsamma som vi är lastade vi på oss grejerna - Jos två tunga kassar med tavlor och kastruller (och köttbullar till Andreas) och jag de två paketen.

Givetvis hade vi ingen bil, och kollektivtrafiken hem till Jos är ingen barnlek - buss från IKEA till tågstationen, tåg till Hauptbahnhof, byta tåg till Binz och sen gå sista biten hem till henne. Och mellan varje byte var det så klart en liten (inte liten!) promenadsträcka. Sjukt jobbigt var det - men också sjukt kul, speciellt för de som tittade på när vi kämpade oss framåt.

Så till det där med att vara typiskt svenskt; när vi skulle byta andra gången kommer en kille fram och frågar "You are not by any chance Swedish?". Jo, svarar vi, varpå han fortsätter: "I thought so, nobody else would buy so much stuff at IKEA without a car".

Så var det med det, blond, blåögd och bär på stora IKEA-paket - kan man vara närmare den svenska illusionen?

Jag har ont i alla mina muskler idag.

3 comments:

Magnus Persson said...

Jag hoppas att ni i alla fall fick killen att hjälpa till att bära. :-)

Och ja, jag vet hur det är. Släpade hem 25 kg TV-bänk (som dock inte var lika otymplig) från Kungens Kurva i vintras...

Jenniefer Kindstrand said...

ha ha ha Gissa om jag skrattade när jag läste. Dels kanske för att jag känner Jos och kan föreställa mig henne i den situationen men också för att jag har gjort något liknande här i Turkiet, Istanbul. Jag tog iof bilen och åkte dit men den blev så full att vi knappt fick plats i den på vägen hem. Jag fick tom sitta på 4 lager solstolsdynor... MVH Jenniefer

Jenniefer Kindstrand said...

Kanske skulle tillägga att bilresan från Istanbul till Alanya är 11 timmar...